Centrum

O NAS

Historia Centrum

Centrum Kształcenia Praktycznego w Bażanowicach, jako placówka kształcenia praktycznego, zostało powołane, Uchwałą Rady Powiatu Cieszyńskiego, do realizacji zadań wynikających z reformy systemu oświaty

2001

Centrum zostało utworzone na bazie warsztatów szkolnych Zespołu Szkół Rolniczo-Technicznych w Cieszynie.

2010

Centrum rozszerzyło swoją działalność powołując Filię przy ZSZ w Ustroniu.

2017

1 kwietnia 2017 r. Centrum zmienia nazwę na Centrum Kształcenia Praktycznego i Zawodowego w Bażanowicach. Jest to zespół, w skład którego wchodzą istniejące Centrum oraz Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego.

2019

1 września 2019 r. placówka przekształca się w Centrum Kształcenia Zawodowego. Nowe Centrum przejmuje obowiązki CKP oraz ODiDZ.

O NAS

Kadra

Dyrekcja

Dyrektor CKZ
  • Marek Błahut

Kierownictwo

Kierownik Zespołów Pracowni
  • Jakub Raszka

Nauczyciele

  • Marek Działański
  • Ryszard Szczepański
  • Józef Świeży
  • Leszek Jochaczy
  • Katarzyna Zorychta
  • Joanna Brudny
  • Andrzej Kisza

O NAS

Szkoły

Obecnie w Centrum Kształcenia Zawodowego realizowane są zajęcia praktyczne, jak również kwalifikacyjne kursy zawodowe dla uczniów z poniższych szkół:

  • Zespół Szkół Technicznych im. Gen. G.Langera w Cieszynie
  • Zespół Szkół Technicznych  i Ogólnokształcących w Skoczowie
  • Zespół Szkół Technicznych w Ustroniu
  • Zespół Szkół Budowlanych im. Gen G. Roweckiego w Cieszynie

O NAS

Nasze Zalety

Od czasu utworzenia nastąpił dynamiczny rozwój metod wprowadzania i osiągania jakości kształcenia zawodowego, które składają się na wewnętrzny szkolny system zapewnienia jakości.

  • Bogata oferta edukacyjna skierowana na potrzeby regionalnego rynku pracy
  • Efektywne metody kształcenia
  • Standaryzowane metody pomiaru osiągnięć szkolnych uczniów

O NAS

Zadania i Funkcje

Centrum Kształcenia Zawodowego jako placówka wchodząca w skład Zespołu, realizuje zadania wynikające ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz określone na podstawie art. 68a ust. 5 ustawy, a w tym:

  • prowadzenie zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania dla danego zawodu
  • prowadzenie zajęć uzupełniających dla młodocianych pracowników, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy
  • prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych:
    • kwalifikacyjnych kursów zawodowych
    • kursów umiejętności zawodowych
    • kursów kompetencji ogólnych
    • kursów, innych niż wyżej wymienione, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Działając w oparciu o powyższe, z usług Centrum mogą korzystać placówki oświatowe działające na terenie powiatu cieszyńskiego, jak i inne podmioty publiczne, niepubliczne i osoby prywatne w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego.Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na współczesnym rynku pracy, wymaga od uczącego się mobilności zawodowej, ukierunkowanej na takie kompetencje kluczowe jak kreatywność, profesjonalizm. Wymaga to jednak od nas stałego podnoszenia jakości świadczonych usług edukacyjnych, poprawy bazy dydaktycznej, zgodnie z misją Centrum, która ze względu na swoje ponadczasowe znaczenie będzie nadal misją nowego zespołu.

Wzbogacać proces kształcenia elementami nowoczesności.

Nowoczesność w nauczaniu rozumiemy nie tylko jako pędzący postęp technologii IT w projektowaniu i wytwarzaniu, ale również stan naszych obiektów, wysoka świadomość uczących się i odpowiednio wysoka kultura techniczna kadry dydaktycznej.

W zależności od specyfiki pracy Centrum i jego specjalizacji zakres zadań można modyfikować: niektóre zadania eliminować, niektóre zastępować innymi, czyli zaplanować szczegółowy zakres celów i zadań bezpośrednio związanych z funkcjami edukacyjnymi CKZ.
Jednym ze szczegółowych zadań edukacyjnych ujętych w statucie CKZ jest organizowanie szkoleń i egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskiwanie, podwyższanie i zmianę kwalifikacji zapewniających podjęcie pracy w danym zawodzie.
System kształcenia w CKZ ukierunkowany jest na opanowanie takich umiejętności, które pozwolą uruchomić mechanizmy aktywności zawodowej oraz zagwarantują podjęcie pracy na stanowiskach charakteryzujących się nowoczesna technologią wytwarzania w warunkach ciągłej zmienności zadań i stałego wzrostu wymagań stawianych pracownikom (szeroki zakres uprawnień kwalifikacyjnych przyszłego pracownika, zwiększenie poziomu dyspozycyjności, elastyczność w adaptacji zawodowej i przekwalifikowywaniu się w obliczu zmiennego zapotrzebowania przemysłu i handlu na określone grupy absolwentów w gospodarce rynkowej).
Podstawą działalności szkoleniowej w tym systemie są umiejętności zawodowe
i kwalifikacyjne potwierdzone odpowiednimi świadectwami, certyfikatami czy też zaświadczeniami umożliwiającymi podjęcie pracy w również na rynku pracy zjednoczonej Europy.

O NAS

Plan Rozwoju Organizacyjnego

Cel Główny

Zwiększenie zdolności centrum do rozwiązywania własnych problemów.

Misja placówki

Wzbogacać ofertę edukacyjną szkół o elementy nowoczesności.

Proces przebudowy systemu szkolnego, czyli stopniowe wprowadzanie w życie reformy strukturalno-programowej obejmuje okres przejściowy do 2007 roku, w tym czasie będą wygaszane dotychczasowe typy szkół i uruchamiane nowe.
Ponieważ w ramach reformy przewiduje się uzewnętrznienie i zestandaryzowanie egzaminów zawodowych, powodzenie reformy szkolnictwa zawodowego będzie uzależnione od możliwości zorganizowania zaplecza szkolenia praktycznego. W związku z powyższym, przy tworzeniu szkół zawodowych należy uwzględnić zasadę, że szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, a więc zasadnicze szkoły zawodowe, technika, technika uzupełniające i szkoły policealne, muszą zapewnić warunki do pełnej realizacji podstawy programowej kształcenia w zawodzie (pełny zestaw kwalifikacji). Chodzi o zapewnienie kształcenia z kompletem zajęć teoretycznych i praktycznych lub pełnym zestawem modułów.
Aby dobrze przygotować przyszłego ucznia do przystąpienia do Egzaminu Potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe, a absolwenta do zaistnienia na rynku pracy, stawiamy przed sobą oraz uczniem zadania, które zapewniają wysoką efektywność kształcenia. Oznacza to że:

  • Uczniowie uzyskują wysokie osiągnięcia odpowiednie dla swoich możliwości oraz stały przyrost wiedzy i umiejętności. Uczniowie biorą udział w konkursach przedmiotowych gdzie są oceniani wg kryteriów obowiązujących na nowym Egzaminie Potwierdzającym Kwalifikacje Zawodowe.
    Uczniowie zdolni mają możliwości do rozwoju swoich zainteresowań, a wszyscy mają szanse wyrównywania braków powstałych procesie kształcenia poprzez zajęcia pozalekcyjne organizowane przez placówkę. Uczniowie znają swoje prawa wynikające z przepisów oświatowych oraz znają statut Szkoły. Świadomie uczestniczą w życiu Placówki, zgodnie z zakresem ich kompetencji.
  • Szkoła wnikliwie gromadzi i analizuje informacje o losach absolwentów oraz rytmicznie bada sprawność nauczania i wyniki promocji starając się stale poprawiać te składniki.
    Szkoła pomaga uczniom w podejmowaniu decyzji o wyborze dalszej nauki, w zależności od ich możliwości i zainteresowań, a w przypadku podjęcia pracy oferuje poradnictwo zawodowe.
    Testy wewnętrzne wykazują poziom zbliżony do poziomu Egzaminu potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe. Służą one stałemu monitorowaniu poziomu kształcenia, a ich wyniki stanowią podstawę do planu działania oraz planu rozwoju placówki.
    Lekcje są właściwie planowane a treści i metody nauczania są różnorodne i dostosowane do możliwości uczniów i potrzeb przedmiotu. Nauczyciele stawiają realne wymagania.
    Nauczyciele mają spójne zasady i kryteria oceniania, znane uczniom i przez nich rozumiane.
    Ocenianie jest systematyczne i wspomaga uczenia się. Szkoły współpracujące z CKZ oraz rodzice są regularnie informowani o wynikach i frekwencji.
  • Absolwenci odznaczają się umiejętnością uczenia się sprawnej komunikacji interpersonalnej, pracy zespołowej i rozwiązywania problemów. Mają silne poczucie własnej wartości, są pewni siebie i potrafią stosować zdobytą wiedzę i doświadczenie w nowych sytuacjach.
    Są przygotowani do aktywnych zachowań na rynku pracy.
Skip to content